skip to Main Content
La Paz, Bolivia – Byelikova Oksana / Shutterstock.com
La Paz, Bolivia – Byelikova Oksana / Shutterstock.com
La Paz, Bolivia – Byelikova Oksana / Shutterstock.com
Roosevelt Island Tramway, New York
Roosevelt Island Tramway, New York
The Thames Cable Car, London – Alexandra Thompson / Shutterstock.com
The Thames Cable Car, London – Alexandra Thompson / Shutterstock.com
Koblenz, Tyskland – Per Osvalds / Stadsbyggnadskontoret
Koblenz, Tyskland – Per Osvalds / Stadsbyggnadskontoret
La Paz, Bolivia – Byelikova Oksana / Shutterstock.com Roosevelt Island Tramway, New York The Thames Cable Car, London – Alexandra Thompson / Shutterstock.com Koblenz, Tyskland – Per Osvalds / Stadsbyggnadskontoret

Högt uppe i det blå – en utblick från världens linbanor

Det har runnit en hel del vatten under broarna sedan den första tanken om linbana såg dagens ljus. Då var det en vild idé som kom från göteborgarna själva under ”jubileums-dialogen”. Efter en del utredningar och research verkar drömmen om att färdas över älven kunna bli verklighet. Men inte bara som en turistattraktion utan mer som en smart kollektivtrafiklösning som binder samman staden.

– Det finns många städer runt om i världen som har satsat på linbanor, dels för att det kräver så lite utrymme, är drift- och energisnålt samt tystgående och avgasfritt. Men framförallt att det är ett smidigt sätt för människor att resa korta sträckor i täta stadsmiljöer. De flesta byggs faktiskt idag i utvecklingsländer, i Afrika och Sydamerika, som ofta saknar grundläggande infrastruktur för kollektivtrafik, säger Per Bergström Jonsson, projektledare och linbaneutredare på Trafikkontoret.

Världens högst belägna
Ett bra exempel på en lyckad satsning både socialt och trafikmässigt är i La Paz, Bolivia. Här mitt i Andernas bergsmassiv finns världens största och högst belägna urbana linbanesystem. Linbanan förbinder La Paz med förorten El Alto och går från fyratusen meters höjd ner till 3 640. Den består av tre olika linjer som tillsammans har en sträckning på över en mil och kan transportera 18 000 passagerare i timmen.
– Stadens satsning är mycket tack vare president Evo Morales, som har gjort detta till en av sina sociala hjärtefrågor. Att åka linbana istället för att ta sig till fots i timmar eller åka buss nerför Andernas vindlande sluttningar har gjort livet betydligt enklare för många av stadens fattiga invånare, berättar Per.

Provåk linbanan i La Paz >

Senaste tillskottet i Eurasien*
– Den linbana som i nuläget ligger närmast Göteborgs vision är Ankaras, mycket för att den drivs som kollektivtrafik men också för att den har stationer som är spännande rent arkitektoniskt.
Ankaras linbana är det senaste tillskottet i Eurasien*. Den invigdes i mars 2014, efter en byggperiod på rekordsnabba tio månader. Gondolerna har plats för tio personer, sträckningen är på 3 288 meter och knyter samman stadsdelarna Şentepe och Yenimahalle med tunnelbanesystemet. De 106 gondolerna (+ två VIP-gondoler) stannar på fyra stationer och transporterar 2 400 personer per timme i varje riktning.

Provåk linbanan i Ankara >

Londons linbana – välbesökt av turister
En annan linbana som många kanske känner till är The Thames Cable Car i London eller The Emirates Air Line som den egentligen heter. Den invigdes till OS 2012 och bjuder på en spektakulär färd över Themsen, skyskraporna vid Canary Wharf och Olympic Park, för att så slutligen ankra i Greenwich. Idag reser ca 25 000 turister i veckan med linbanan men endast tio Londonbor, enligt ny statistik.
– London är väl kanske inte direkt en lyckad satsning ur ett kollektivtrafikperspektiv, menar Per. Den är mer en turistattraktion. Banan har ett eget betalsystem, går endast dagtid och har en svag koppling till pendlartrafiken. Dessutom är den ofta ur drift p g a dåligt väder. I Göteborg är huvudspåret att linbanan ska ingå i Västtrafiks betalsystem. Ett av flera alternativa spår är att den ska vara gratis, precis som Älvsnabbare (båt 187).

Provåk linbanan i London >

Bolzano och Koblenz – bra teknisk lösning
Pålitligare och kraftfullare linbanesystem finns i Bolzano i Italien och i tyska Koblenz.
– Bägge dessa har tekniska lösningar som vi tittar djupare på, säger Per. Den i Bolzano erbjuder att gondolerna stannar helt en stund i stationerna, vilket vi tycker är nödvändigt för att linbanor ska fungera för t ex rullstolsburna, cyklister eller föräldrar med barnvagn. Dalstationen i Bolzano är dessutom snyggt integrerad i sitt kvarter. Det väcker våra tankar om hur våra stationer skulle kunna se ut. Linbanan i Koblenz är bra designade för gående, man kan i stort sett stiga på de stora gondolerna direkt från trottoaren. Gondolernas möblering är också intressant att titta närmare på.

Provåk linbanan i Koblenz >
Provåk linbanan i Bolzano >

Stora luftburna spårvagnar
Så tar vi till sist ett skutt över Atlanten igen, men denna gång till Nordamerika och New York City. Där kan du – om du inte redan har gjort det – åka med Roosevelt Island Tramway. Över 26 miljoner människor har åkt ”den flygande spårvagnen” sedan starten 1976.
De två stora kabinerna tar 125 personer och kör 115 turer per dygn. De knyter samman East River och Roosevelt Island med Upper East Side på Manhattan. Färden över East River, tar ca 3 minuter en väg och ger dig en bra utblick över ”The Big Apple.”
– New York är kul i det avseendet att den kallas för ”spårvagn”. Dessutom är den flitigt använd av Newyorkborna, mycket tack vare att den är gratis om du har ett metrokort.

Provåk linbanan i New York >

– Det finns över 15 000 linbanesystem runt om i världen, de flesta i skidsystem men det blir allt fler i storstäderna. Det är en spännande utveckling. Med all fakta och bakgrundsinformation som vi har samlat på oss, så upplever jag att det inte är så många som är helt genomplanerade. Vi avser att göra det betydligt bättre. Det kan jag garantera, lovar Per Bergström Jonsson.

 

/Helen Stommel Olsson

 

*Större delen av Turkiet (95 %) tillhör Västasien, men landet räknar sig till Europa.

Back To Top
Close search
Sök