skip to Main Content
Spring För Livet! Eller Ta Cykeln …

Spring för livet! Eller ta cykeln …

Cykla, gå eller åk kollektivt så mycket du bara kan – för både miljöns och din egen skull. ”Stillasittande är den nya tobaksrökningen”, varnar forskare. Det verkar faktiskt vara  direkt livsfarligt att inte vardagsmotionera.

Enligt undersökningen Europabarometern 2014 motionerar svenskarna mest i Europa, men vi är också det mest stillasittande folket mellan motionspassen. Sammantaget rör vi oss därför för lite. För liv och rörelse vill därför än en gång passa på att slå ett slag för vardagsmotionen. Att cykla är ett enkelt sätt att röra på sig mer. Du behöver inte passa tider till gymmet eller idrottshallen, du kan cykla när det passar dig själv bäst! Har du förmånen att kunna ta cykeln till och från jobbet är det ett perfekt sätt att få nyttig och effektiv vardagsmotion, samtidigt som du bidrar till minskad trängsel och bättre luft i stan.

Även att välja kollektivtrafik är bättre för hälsan, eftersom de flesta får en promenad i varje ända av resan. Studier visar att bilisten väger i snitt fyra kilo mer och löper 70 procent större risk för hjärtinfarkt än kollektivresenären.

  • Ta trapporna i stället för hissen.
  • Ställ timern på telefonen så du får en påminnelse att resa dig upp varje halvtimme på jobbet.
  • Ta ett promenadmöte.
  • Höj skrivbordet om du har möjlighet, så du kan stå upp och jobba.
  • Cykla till jobbet – eller om det är för långt, åk kollektivt (då får du en promenad till hållplatsen).
  • Om ni måste köra bil till jobbet, föreslå att din arbetsplats byter parkeringsplats med en annan, en bit bort.
  • Ta en rask kvällspromenad.

 

Back To Top
Close search
Sök